2021-04-13

Rozwód a miejsce zamieszkania małżonków

Miejsce zamieszkania za granicą, a rozwód w Polsce?

Czy mieszkając poza granicami Polski mogą przeprowadzić sprawę o rozwód czy separację w Polsce? Należy więc w tym miejscu przypomnieć, że sprawy o rozwód i separację rozpoznaje Sąd Polski w wypadkach wskazanych w ustawie, które NIE muszą zostać spełnione łącznie.

Właściwość Sądu

Właściwość rzeczową sądu w sprawach o rozwód określa przepis art. 17 pkt 1 Kodeksu postępowania cywilnego. Wynika z niego, że sprawy o adwokat rozwód Łódź, prawa niemajątkowe i łącznie z nimi dochodzone roszczenia majątkowe, oprócz spraw o ustalenie lub zaprzeczenie pochodzenia dziecka, o ustalenie bezskuteczności uznania ojcostwa oraz o rozwiązanie przysposobienia, pozostają w zakresie właściwości sądu okręgowego.

Właściwość miejscową sądu w sprawach o rozwód określa przepis art. 41 K.p.c. Stanowi on, że powództwo ze stosunku małżeństwa wytacza się wyłącznie przed sąd, w którego okręgu małżonkowie mieli ostatnie miejsce zamieszkania, jeżeli choć jedno z nich w okręgu tym jeszcze ma miejsce zamieszkania lub zwykłego pobytu. Z braku takiej podstawy wyłącznie właściwy jest sąd miejsca zamieszkania strony pozwanej, a jeżeli i tej podstawy nie ma - sąd miejsca zamieszkania powoda.

Kiedy możliwy jest rozwód w Polsce? Jurysdykcja krajowa.

W przypadku gdy o właściwości sądu decyduje miejsce zamieszkania powoda, a powód nie mieszka w Polsce, znajdzie zastosowanie art. 45 K.p.c., który stanowi, że jeżeli na podstawie przepisów ustawy kodeks postępowania cywilnego nie można w oparciu o okoliczności sprawy ustalić właściwości miejscowej sądu, Sąd Najwyższy na posiedzeniu niejawnym oznaczy sąd, przed który należy wytoczyć powództwo. Zakresem tym objęte są m. in. sytuacje, gdy niemożliwe jest ustalenie właściwości wyłącznej w sprawach, które poddane są tego rodzaju właściwości, jak ma to miejsce w sprawach o rozwód. Niemożność ustalenia sądu właściwego zachodzi wtedy, gdy nie sposób ustalić okoliczności wyznaczającej jego właściwość bądź gdy w konkretnej sytuacji brak takiej okoliczności.

Warunkiem wstępnym wyznaczenia na podstawie art. 45 K.p.c. sądu, przed który należy wytoczyć powództwo, jest istnienie jurysdykcji krajowej (postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 25 września 2003 r., III AO 8/03). Zgodnie z art. 1103 K.p.c. i art. 11031 § 1 K.p.c. jurysdykcja fakultatywna sądów polskich w sprawach małżeńskich, czyli m.in. w sprawach o rozwód, istnieje zawsze, jeżeli wystąpi co najmniej jedna z następujących równorzędnych przesłanek:

1. Pozwany małżonek ma miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu w Polsce (niezależnie od obywatelstwa małżonków i miejsca zamieszkania lub miejsca zwykłego pobytu małżonka - powoda).

2. Oboje małżonkowie mieli ostatnie miejsce zamieszkania lub ostatnie miejsce zwykłego pobytu (niekoniecznie wspólne) w Polsce, pod warunkiem że jedno z nich nadal ma miejsce zamieszkania lub zwykłego pobytu w Polsce (niezależnie od tego, jakie mają obywatelstwo).

3. Małżonek - powód (cudzoziemiec) co najmniej od roku, licząc od daty wniesienia pozwu, miał miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu w Polsce (bez względu na obywatelstwo małżonków i miejsce zamieszkania lub zwykłego pobytu drugiego małżonka, przy czym zwykły pobyt należy tu rozumieć jako pobyt, który trwa nieprzerwanie przez rok).

4. Małżonek - powód ma obywatelstwo polskie i co najmniej przez pół roku, licząc od daty wniesienia pozwu, miał miejsce zamieszkania lub zwykłego pobytu w Polsce (bez względu na obywatelstwo drugiego małżonka i jego miejsce zamieszkania lub zwykłego pobytu, przy czym zwykły pobyt musi trwać nieprzerwanie co najmniej 6 miesięcy).

4. Oboje małżonkowie mają obywatelstwo polskie - bez względu na to, gdzie mają miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu - (T. Ereciński [w:] ˝Kodeks postępowania cywilnego...˝, red. T. Ereciński, 2009, s. 77).

Jak długo potrwa sprawa o rozwód

Długość postępowania w przedmiocie rozwodu uzależniona jest od Sądu właściwego prowadzącego postępowanie oraz „skali” sporu występującego pomiędzy małżonkami. W braku sporu co do wszelkich kwestii objętych rozstrzygnięciem w praktyce wydanie wyroku może nastąpić w terminie do 3 miesięcy od złożenia odpowiedzi na pozew.

Czy muszę przyjeżdżać do Polski na rozprawy rozwodowe?

Zasadą jest, że Sąd przeprowadza dowód z przesłuchania obu stron (małżonków), można jednak wnosić aby Sąg ograniczył się do przesłuchania tylko jednej ze stron tj. powoda lub pozwanego.

Rozwód w dobie COVID-19

Na mocy ustawy dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567, 568 i 695ze zm.) Sąd rozpoznający w sprawie – w przypadku 100% zgody zgodności stanowisk prezentowanych przez małżonków - może skierować sprawę na posiedzenie niejawne celem jej rozstrzygnięcia. W takim wypadku Sąd na posiedzeniu niejawnym wyda wyrok, który następnie doręczy stronom lub występującym w sprawie pełnomocnikom.

Ile kosztuje sprawa o rozwód?

Stała opłata od pozwu o rozwód wynosi 600 zł. Opłatę tę wnieść należy do właściwego sądu.