2023-04-04

Spadek po rodzicach - czy trzeba zapłacić podatek

Spadek po rodzicach - czy trzeba zapłacić podatek: Czy przyjęcie spadku wiąże się z obowiązkiem podatkowym? Tak, jeśli nastąpi dziedziczenie, uprawomocni się postanowienie sądu stwierdzające nabycia spadku bądź też w chwili zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia. Czy zapłacenie podatku od spadku obejmuje każdego podatnika? Są wyjątki które zdejmują obowiązek zapłaty tego podatku a dotyczą najbliżej rodziny.

Czym jest dziedziczenie?

Dziedziczenie to zespół czynności, gdy prawa i obowiązki zmarłego przechodzą na inną osobę. Spadek przechodzi na spadkobiercę, a jest przekazywany przez spadkodawcę. W zależności od dziedziczenia mogą być przenoszone zarówno prawa do rzeczy, jak i cechy majątkowe (długi). Nie przechodzą jednak prawa i obowiązki, które są nierozerwalnie związane ze zmarłymi, dotyczy to kwestii alimentacyjnych, zadośćuczynienia za krzywdę spowodowaną uszczerbkiem na zdrowiu, śmiercią.

Spadek po rodzicach - czy trzeba zapłacić podatek?

Otrzymując spadek po rodzicach nie trzeba będzie zapłacić podatku, ponieważ następuje zwolnienie z tego obowiązku. Warunkiem jest jednak złożenie odpowiedniego oświadczenia a to wiąże się z wypełnieniem formularza SD-Z2 i złożenie go w urzędzie skarbowym w terminie 6 miesięcy od momentu uprawomocnienia się spadku. Ważne! Każdy ze spadkobierców ma obowiązek złożenia osobnego oświadczenia. Co się stanie, jeżeli spadkobierca nie dopełni takich formalności w wymaganym czasie? Po przekroczeniu terminu jest szansa na niezapłacenie podatku, jednak wymogiem jest złożenie w/w formularza nie później niż 6 miesięcy od chwili uzyskania informacji o dziedziczeniu.

W tym formularzu należy szczegółowo wskazać wszystko, co zostało odziedziczone po spadkobiercy. Poza wnioskiem należy dołączyć odpis skróconego aktu zgonu, jeżeli dotyczy to małżonka to także akt małżeństwa, wypis z oryginału testamentu notarialnego lub ręcznego a także odpisy skróconych aktów stanu cywilnego spadkobierców.

Inne osoby nie objęte zwolnieniem, będą musiały zapłacić podatek od spadku i nie będzie miało znaczenia czy nastąpiło dziedziczenie ustawowe czy testamentowe. Opodatkowanie od spadku obejmuje spadek otrzymany od wstępnych i zstępnych, czasami także w sytuacji, gdy spadkodawca nie był obywatelem Polski.

Co trzeba wiedzieć o zwolnieniach od zapłaty podatku od spadku?

Całkowitemu zwolnieniu od podatku podlega:

• Małżonek.

• Dzieci, wnuki czy zstępni.

• Rodzice, dziadkowie, czyli wstępni.

• Rodzeństwo.

Ojczym, macocha, pasierb.

W przypadku dziedziczenia i obowiązku zapłaty podatku od zapisanego spadku najważniejszym kryterium jest stopień pokrewieństwa. Wymienione w/w osoby nie zapłacą podatku, wystarczy tylko zadbać o załatwienie wymaganych formalności. Ważne! Podatek trzeba będzie zapłacić, jeżeli spadek będzie zapisany przez ciocię lub wujka.

Z tego powodu, sporządzając testament warto zasięgnąć porady prawnika w naszej kancelarii prawnej, uzyskasz informację na temat zwolnienia z podatku w przypadku dziedziczenia. Jeżeli na przykład spadek przypadnie dzieciom, nie zapłacą one podatku, jeżeli otrzymają go siostrzeńcy powstanie już obowiązek podatkowy. Jak uniknąć odprowadzenia środków finansowych do urzędu skarbowego? Wystarczy zamiast siostrzeńcowi zapisać spadek siostrze, która będąc rodzeństwem nie jest zobowiązana do jego zapłaty. Podatek od spadku będzie musiał zapłacić zięć, synowa, teść, teściowa.

Formalności podatkowe, czyli wizyta w urzędzie skarbowym

Zwolnienie z podatku od spadku po rodzicach zostanie zastosowane, jeżeli dopełnisz niezbędnych formalności. Czyli złożysz zgłoszenie w urzędzie skarbowym, nie przekraczając terminu 6 miesięcy.  Co trzeba wskazać w formularzu SD – Z2? W tym dokumencie należy wpisać cały odziedziczony majątek z podaniem jego wartości. Dobrą decyzją będzie również uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu z podatkiem od spadków od konkretnego spadkodawcy. Kiedy może przydać się takie zaświadczenie?

Na przykład przy sprzedaży odziedziczonej nieruchomości. Ważne! Konsekwencją niedopełnienia tego obowiązku będzie konieczność zapłaty podatku od spadku. Jeżeli spadek otrzymały osoby nie podlegające zwolnieniu od podatku, będą miały tylko miesiąc na dopełnienie formalności. A wiążą się one z koniecznością złożenia w urzędzie skarbowym zeznania podatkowe na formularzu SD – Z3 łącznie z dokumentami wpływającymi na wyliczenie wartości nabytego spadku.

Ile wynosi podatek od spadku?

Jak już wspomniano, podatku od spadku po rodzicach nie trzeba będzie odprowadzać do urzędu skarbowego. Ale osoby nie objęte takim zwolnieniem muszą wiedzieć, że wartością spadku są rzeczy i prawa majątkowe ostatnio nabyte bądź też wartości należnego udziału spadkowego. Najwyższa stawka podatku od otrzymanego spadku może wynosić nawet 20%.

Spadek po rodzicach — czy można go nie przyjąć?

Jeżeli nastąpi przyjęcie spadku po rodzicach wprost spadkobierca będzie odpowiadał za pozostawione przez nich długi. Jest jednak możliwość przyjęcia spadku z tak zwanym dobrodziejstwem inwentarza, czyli konieczność spłacania długów do wysokości spadku. Istnieje także możliwość odrzucenia spadku, aby tego dokonać trzeba złożyć oświadczenie w sądzie. Ważne! Jeżeli w ciągu 6 miesięcy nie będą podjęte żadne kroki, to nastąpi przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza. Oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku trzeba złożyć przed sądem lub przed notariuszem.